· 

Airfryer

Frituur je zoals de meeste mensen ook af en toe graag thuis, maar herken je de nadelen van een friteuse? Ongezond, nare vetluchtjes, lastig schoonmaken,... De Airfryer is hiervoor de ideale oplossing. Hiermee frituur je veel gezonder, namelijk... met lucht!

 

Toen ik dit las dacht ik "een leuk verkooppraatje".

 

Ik stond er wat sceptisch tegenover maar mijn vrouw was enthousiast omdat het zou betekenen dat we van de frituurluchtjes af zouden zijn.  Daarnaast gebruikten we de frituur niet zo vaak omdat gefrituurde producten erg vet zijn. Dit laatste komt niet altijd de smaak ten goede. Ook de vetluchtjes speelden hierbij een rol.

 

Na wat wikken en wegen toch een Airfryer gekocht.  Al was het alleen al uit nieuwsgierigheid. Als hij niet beviel kon ik hem altijd nog via marktplaats verkopen.

 

De test was eenvoudig. Op internet diverse recepten, truc's en tips opgezocht en natuurlijk ook geprobeerd. Alhoewel in het begin sceptisch begon ik de Airfryer steeds meer te waarderen. In mijn beleving is het een hete lucht oven in het klein. De werking is vergelijkbaar. Een voordeel is dat hij veel kleiner is als mijn gewone hete lucht oven, en sneller op temperatuur. Ook verbruikt hij minder elektriciteit als mijn oven. Zeker voor kleine porties is dat voordeliger. (we zijn met z'n tweeën)

 

Na een 4-tal weken redelijk intensief testen hebben we de frituur de deur uit gedaan. Als je weet hoe je hem moet gebruiken dan is het een prima apparaat in de keuken. Geurtjes zijn er bijna niet en het voedsel is zeker minder vet. Daarnaast kost hij ook minder energie en is sneller op temperatuur. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk bijna alles wat je in de hete lucht oven en frituur ook in de Airfryer kunt maken.

 

Verse frietjes bevatten bijvoorbeeld hierdoor dan ook tot 80% minder vet dan verse frietjes uit een conventionele frituurpan én… ze smaken overheerlijk! Bovendien is de Airfryer gemakkelijk schoon te maken (bijvoorbeeld in de vaatwasser) en veroorzaakt deze geen nare geurtjes.

Bovenstaande genoemde voordelen gelden niet alleen voor frietjes maar voor vele andere producten.

 

We gebruiken de Airfryer meer als voeger de frituur. Al met al voor ons een prima aankoop.